خطوط در عکاسی نقش خیلی مهمی در زیبایی بصری عکس شما دارند.یکی از قدرتمند ترین راه های درگیری بیننده با عکس خطوط هستند. شما به وسیله خطوط میتوانید هدف عکس خود را زیباتر بیان کنید.
یکی از قدرتمندترین راه های درگیر کردن بیننده شما استفاده از درست از خطوط در صحنه ی شماست. از آنها می توان برای راهنمایی بیننده و جلب توجه آنها به سوژه اصلی و ایجاد حس عمق و چشم انداز زیبا استفاده کرد.
خطوط پیشرو یکی از تکنیک های زیبا در عکاسی می باشد و بسیار هم مورد علاقه من در این هنر است زیرا در همه جا این خطوط یافت می باشد، با کمی پیشبینی درست، می توانید آنها در عکس خود قرار دهید و فورا تاثیر و جذابیت بصری آن را دریابید.
خطوط پیشرو چیست؟
وقتی عکسی را نگاه می کنیم ، طبیعتاً چشمان ما به خطوط درون آن کشیده می شود و ما تمایل داریم که از آنها پیروی کنیم تا ببینیم کجا می روند. به عبارت دیگر ، خطوط نگاه “ما” را از طریق عکس “هدایت می کنند”.

در این تصویر خط پیشرو از چپ به راست می باشد که چشم بیننده آن را دنبال می کند.
خطوط پیشرو می توانند طبیعی باشند (مانند رودخانه یا دره) یا ساخته شده توسط انسان (مانند جاده یا حصار).
هر چیزی که دارای یک خط مشخص باشد می تواند به عنوان یک خط پیشرو مورد استفاده قرار گیرد.
خطوط پیشرو به دلایل زیرعالی هستند:
- راهنمایی چشمان بیننده هستند در واقع خطوط پیشرو به آنها کمک می کند تا کل صحنه را کشف کنند.
- جلب توجه به موضوع اصلی یا نقطه کانونی عکس.
- افزودن عمق و چشم انداز برای ایجاد صحنه “واقعی” تر و سه بعدی.
- ایجاد یک موضوع جالب در نوع خود ، به ویژه در عکسهای انتزاعی.
علیرغم اینکه چنین تکنیکی ساده است ، خطوط پیشرو بسیار متنوع هستند و می توانند بیشتر عکس ها را اثربخش تر کنند.
یافتن و استفاده از خطوط پیشرو
تقریبا هر عکسی دارای خطوط می باشد، بنابراین چالش اصلی پیدا کردن این خطوط است. سعی کنید از خطوطی که در عکس پیدا می کنید هوشمندانه استفاده کنید.

جاده در این عکس خط پیشرو قوی را تشکیل می دهد ، توجه شما را جلب می کند و آن را از طریق صحنه راهنمایی می کند.
برای اینکه این خطوط را واضح تر ببینید، میتونید از منظره یاب و یا از Live view برای اینکار استفاده کنید.
هنگامی که خطوط را در صحنه خود مشاهده کردید ، وقت آن است که به این فکر کنید که چگونه می توانید از آنها برای تقویت و تأکید بر مهمترین عناصر در تصویر خود استفاده کنید.
یکی از موثرترین راهها این است که موضوع اصلی خود را در انتهای یک خط پیشرو قرار دهید. به عنوان مثال ، اگر از یک ساختمان دوردست عکاسی می کنید ، سعی کنید یک جاده ، مسیر یا حصار منتهی به آن را درج کنید. چشم شما به طور طبیعی در امتداد این مورد به خود ساختمان کشیده می شود.

مسیری که در این عکس وجود دارد ، طبیعتاً چشم شما را از صحنه به کلیسا سوق می دهد.
اگر شما یک موضوع اصلی ندارید ، مانند یک عکس منظره ، سعی کنید خط هایی را پیدا کنید که از صحنه از پیش زمینه به پس زمینه منتقل می شوند. این باعث می شود بیننده چیزی را دنبال کند و تمام صحنه او را جذب کند.
انواع خطوط پیشرو
خطوط در شکل های مختلفی ظاهر می شوند و هر کدام احساس خود را به یک عکس می بخشند. می توانید از این طریق، برای انتقال احساسات مناسب استفاده کنید .
خطوط افقی
اینها تمایل به آرامش و سکون دارند. آنها به ویژه برای عکس هایی از طبیعت و موضوعات آرامش بخش موثر هستند.

افق در این تصویر خط پیشرو را تشکیل می دهد و به آن احساس آرامش می بخشد.
خطوط عمودی
اینها احساس قدرت و اقتدار را منتقل می کنند. آنها می توانند موضوع شما را قوی و مسلط جلوه دهند.

خطوط عمودی در این عکس شما را به دوچرخه سواران سوق می دهد و همچنین احساس نظم و قدرت را به شما می دهد.
خطوط مورب
اینها حرکتی یا تغییر ایجاد می کنند. آنها برای ترسیم بیننده از یک صحنه عالی هستند.

خطوط مورب چمن و ماسه چشم شما را از فاصله چادر به زمین هدایت می کند.
پیشنهاد ما اینه که ، خطوط مورب را از پیش زمینه تا پس زمینه دنبال کنید ، بنابراین قرار دادن سوژه اصلی شما در شروع یا انتهای خطوط یک نقطه کانونی طبیعی برای آرامش چشم شما ایجاد می کند.
ما معمولاً خطوط مورب را از چپ به راست مشاهده می کنیم ، خطوطی که از سمت چپ به راست شیب دار می شوند ، احساس آرامش در عکس به وجود می آورند.
خطوط منحنی
این خطوط طبیعی تر از خطوط مستقیم هستند. این خطوط معمولا در عکس هایی که از طبیعت گرفته می شوند دیده می شود که معمولا توسط این خطوط ” جریان یک اتفاق” بیشتر احساس می شود.

منحنی این ساحل توجه شما را از گشت و گذار به ساختمانها و افراد از راه دور جلب می کند.
خطوط همگرا
هنگتمی که این خطوط به صورت تقریبا موازی حرکت می کنند، تمرکز به نگاه کردن به یک مسیر بیشتر می شود.
در واقع پیشنهاد من به شما اینه که سوژه ی خود را در نقطه ای بگذارید که این خطوط تقریبا در به هم نزدیک می شوند مثل عکس زیر ، زیرا توجه بیننده را به روشی طبیعی به سوژه جلب می کند .

خطوط راهرو همه پشت سر مرد قرار می گیرند و توجه شما را به او معطوف می کنند.
خطوط همگرا نیز از چشم انداز بسیار خوبی برخوردار می شوند و می توان از آنها استفاده کرد تا یک عکسی با بعد بیشتری به تصویر کشید.
خطوط ضمنی
اینها خطوطی هستند که از نظر جسمی در تصویر وجود ندارند ، اما می توان تصور کرد. بهترین نمونه این نگاه انسانی است. ما به طور طبیعی از دید کسی پیروی خواهیم کرد تا ببیند که آنها به چه چیزی نگاه می کنند ، و این می تواند یک خط رهبری بسیار قدرتمند را در یک ترکیب بندی تشکیل دهد.

ما طبیعتاً از فاصله دور نگاه مرد را به سمت شهر دنبال می کنیم.
خطوط تقاطع
مراقب خطوطی باشید که از یکدیگر عبور می کنند ، زیرا این می تواند جریان عکس را خراب کند و باعث شود بیننده از ادامه دادن در نگاه کردن خط منصرف شود. با این حال ، شما همچنین می توانید از این امر به نفع خود استفاده کنید و از خطوط تقاطع استفاده کنید تا عمداً احساس تنش و سردرگمی را به عکس خود وارد کنید.

خطوط عبور یک کانون محکم است و احساس تنش و درگیری را برانگیخته است.
خطوط پیشرو راهی عالی برای گفتن داستانی با عکس های شما هستند. با قرار دادن آنها در نقاط کلیدی ترکیب خود ، می توانید در نحوه مشاهده عکس شما ، پیوند عناصر مهم و هدایت بینندگان را از طریق صحنه تأثیر بگذارید.
گردآورنده : عادل کامیاب
مطالعه ی مطالب دیگر :
فضای منفی در عکاسی و نحوه استفاده از آن
تعادل در عکاسی چگونه اتفاق می افتد؟