تعادل در عکاسی یک مفهوم مهم برای دستیابی به عکسهایی است که به خوبی ترکیب شده و از نظر بصری جذاب هستند.
در عکاسی ، تعادل زمانی است که عناصر موجود در عکس شما به شکلی چیده شده باشند که از نظر بصری دلپذیر باشند. یک ترکیب خوب همیشه احساس هماهنگی در آن دیده می شود و در حالی که یک عکس نامتعادل احساس ناهماهنگی و جذابیت کمتری دارد.
هر عنصر در عکس شما “وزن بصری” دارد ، که تحت تأثیر چیزهایی مانند اندازه ، کنتراست ، رنگ ، فرم و بافت آن قرار می گیرد. برای داشتن یک تصویر متعادل ، باید این عناصر را طوری کنار هم قرار دهید که هیچ بخشی از تصویر نسبت به سایر قسمت ها “وزن” زیادی نداشته باشد.
بیایید نگاهی به انواع مختلف تعادل بیندازیم ، عواملی که بر آن تأثیر می گذارند و چگونه می توانید عمداً تصاویر خود را متعادل تر کنید.
تعادل متقارن
به عنوان “تعادل رسمی” شناخته می شود ، این ساده ترین و واضح ترین روش برای تهیه عکس شماست. به سادگی عناصر تصویر خود را طوری تنظیم کنید که در مرکز متقارن باشند.
مشاهده عکسهایی که با تقارن افقی مرتب شده اند ، متداول است اما تقارن عمودی نیز یک ترکیب قوی را ایجاد می کند.

تقارن عمودی اغلب در بازتاب ها یافت می شود. تصویر توسط رادن پدرسون .
عناصر موجود در صحنه شما نیازی به یکسان بودن ندارند. تا زمانی که از نظر وزن بینایی و ظاهر کلی به اندازه کافی مشابه باشند ، آنها متعادل به نظر می رسند.

اگرچه این ترکیب کاملاً متقارن نیست ، اما عناصر هر دو طرف شباهت کافی برای ایجاد احساس تقارن دارند.
تعادل نامتقارن
به آن “تعادل غیررسمی” گفته می شود ، رسیدن به این تقارن دشوارتر است اما به طور کلی عکس جالبی را می توان به وسیله ی این نوع تقارن تولید کرد. این نوع تعادل ظریف تر از تعادل متقارن است اما احساسی هماهنگی را به تصویر می بخشد و بیننده را به مدت طولانی تری درگیر تصویر می کند.

چیدمان غار ، شخص درون کادر و تپه ها چشم بیننده را به اطراف صحنه می کشاند و وزن کلی برابر همه قسمت های عکس را به خود اختصاص می دهد.
هنگام تنظیم یک عکس به صورت نامتقارن ، موضوع اصلی را خارج از مرکز قرار دهید ، شاید با استفاده از یک تکنیک ترکیب بندی متفاوت مانند قانون سوم . اگر تصویر نامتعادل است ، یک یا چند موضوع ثانویه را در فضای باقی مانده قرار دهید.
با این نکات ثانویه تمرکز باعث می شود بیننده چیز دیگری را ببیند و نگاه خود را به اطراف صحنه هدایت کند. آنها باید “وزن” کمتری نسبت به موضوع اصلی داشته باشند .
چه چیزی بر وزن بینایی تأثیر می گذارد؟
هر وقت یک عنصر از بقیه تصویر شما متمایز می شود ، مقداری از وزن بینایی را در خود نگه می دارد. این مقدار به عوامل مختلفی بستگی دارد.
اندازه
شاید بارزترین عامل ، اشیاء بزرگتر وزن بیشتری نسبت به موارد کوچکتر داشته باشند ، و بنابراین توجه بیننده را بیشتر جلب می کنند. به طور کلی بهتر است موضوع اصلی خود را به بزرگترین شی تبدیل کرده و از موضوعات کوچکتر پشتیبانی کنید.

به عنوان بزرگترین شیء صحنه ، قایق در پیش زمینه بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است ، در حالی که شهر و غروب آفتاب علاقه و تعادل بیشتری را ارائه می دهد.
نور و کنتراست
موارد تیره از وزن بصری بیشتری نسبت به موارد سبک تر برخوردار هستند. اگر موضوع شما یک نور سبک است ، سعی کنید که سایه ها و اشیاء تاریک را منحرف کنید و در صورت لزوم آنها را از بین ببرید. این امر به ویژه در عکاسی سیاه و سفید بسیار مشهود است.
به طور مشابه ، نواحی با کنتراست زیاد به طور طبیعی چشم شما را جلب می کند. یک شیء روشن روی زمینه تیره یا برعکس ، یک روش عالی برای توجه بیننده به موضوع اصلی شما است.

در اینجا ، اشیاء پیش زمینه تاریک بیشترین وزن را به خود می گیرند و چشم را به خود جلب می کنند. تضاد پس زمینه روشن تر بدون غلبه بر صحنه باعث افزایش جذابیت عکس می شود.
رنگ
رنگ های پر رنگ و کم رنگ مثل سایه های تیره و سایه هایی با کنتراست کم تر هستند، در واقع ترکیبی از این دو در عکس اگر بجا استفاده شود باعث ترکیب خوبی می شوند. رنگ های متضاد در پس ضمینه ای ساده تر، یک نقطه ی کانونی قوی در عکس شما ایجاد می کند.

قایق های کاغذی با رنگ روشن در این عکس به عنوان یک تعادل مؤثر در موقعیت سوژه عمل می کند.
بافت
پترن ها و بافت ها از نظر بصری جالب توجه هستند.
بافت های برجسته در مناطق پس زمینه ی عکس شما به تعادل یک موضوع خارج از مرکز کمک می کند . به پس زمینه های دارای بافت که باعث جدا شدن از موضوع عکس شما و خارج شدن نقطه دید بیننده از سوژه ی اصلی عکس شما می شوند توجه بیشتری کنید.

بافت آب به آن وزن اضافی می بخشد و به متعادل سازی تصاویر قوی صخره ها کمک می کند.
تمرکز
زمانی که از اشیا به عنوان سوژه اصلی استفاده می کنیم ، بهتر است عمق میدان خود را تنظیم کنید تا حواس پرتی ها را محو کنید و توجه را به موضوع اصلی سوق دهید تا بیشترین وزن را به اشیایی که به عنوان سوژه ی اصلی قرار دارد بدهید . در واقع با این کار تمرکز اصلی بیننده در یک محل وجود خواهد داشت.

ساختمان کم نور برای کاهش وزن و جلوگیری از جلب توجه بیش از حد از سوژه اصلی ، از تمرکز خارج شده است.
مردم و حیوانات
ما به طور اعجاب برانگیزی از لحاظ بصری یه موجودات زنده در یک عکس توجه بیشتری می کنیم، به خصوص زمانی که بتوانیم چشمان آن ها را ببینیم. این موضوع می تواند یم اتفاق خوب و یا یک اتفاق بد باشد.
اگر موضوع اصلی شما یک شخص باشد، اشخاص دیگر موجود در آن عکس ممکن است باعث انحراف شما از توجه به موضوع اصلی عکس باشند، در حالی که وقتی از یک منظره عکاسی می کنیم که در عین حال یک موجود زنده در آن وجود داشته باشد، تمام توجه به آن موجود زنده جلب می شود و می تواند یک نقطه ی کانونی قوی به نظر برسد.

تعادل در این عکس به وسیله یک موجود زده در یک عکس منظره به زیبایی به تصویر کشیده شده است.
خیره شدن
اگرتصویرشما شامل فقط یک شخص باشد، بینندگان به صورت طبیعی، سمت نگاه او را دنبال خواهند کرد. این موضوع باعث افزایش وزن می شود و در غیر این صورت می توانید فضای خالی برای سمت دیگر عکس در نظر بگیرید تا به خودی خود باعث تعادل در عکس شما شود.

چکیده تعادل در عکاسی
عناصر تعادل مورد بحث در بالا را می توان در هنگام مشاهده یک عکس از نظر جسمی مشاهده کرد ، اما شما همچنین می توانید به روشهای انتزاعی تر به تعادل برسید.
به عنوان مثال ، مخلوط کردن اشیاء ساخته شده توسط انسان در برابر یک صحنه طبیعی تفاوت های آنها را برجسته می کند و یک معنا جدید به آن می بخشد. شما می توانید از این امر برای تأکید بر تخریب محیط های طبیعی یا نشان دادن چگونگی شکوفایی طبیعت حتی در مناطق شهری یا صنعتی استفاده کنید.

تعادل موجود در این عکس بیش از حد ترکیبی است و نشانگر تضاد بین دودکش کارخانه متروکه و نحوه بازگرداندن طبیعت از آن است.
منابع دیگر تضاد و تعادل عبارتند از: باستان در مقابل مدرن ، زندگی در مقابل پوسیدگی ، جوانی در مقابل پیری و یک اتفاق دائمی در مقابل موقتی . کاوش در این مضامین اهمیت بیشتری به عکسهای شما خواهد داد.
استفاده از عدم تعادل برای تنش
اگر متعادل کردن عناصر موجود در عکس های شما حس هماهنگی و صلح را به شما می دهد ، عمداً جلوگیری از تعادل برعکس عمل می کند. ترکیبات نامتوازن ، احساس ناراحتی و تنش را به وجود می آورد که در صورت استفاده دقیق ، می تواند یک اثر بسیار قدرتمند باشد.

این عکس بسیار مناسب و سنگین است اما عدم تعادل حس رازآلودی را ایجاد می کند که برای بیننده بسیار جذاب است.
تعادل در عکاسی یک مفهوم ساده اما مهم برای دستیابی به آن است. دفعه دیگر که یک عکس را قاب می بندید ، صبر کنید تا درباره وزن بصری عناصر موجود در صحنه خود فکر کنید. تغییر کوچکی در ترکیب عکس می تواند تأثیر زیادی در تعادل عکس شما داشته باشد و تفاوت بزرگی بین یک شات متوسط و یک عکس عالی را ایجاد کند.
گردآورنده : عادل کامیاب